شرکت توسعه کشت و صنعت آوین ژن (سهامی خاص) با هدف ایجاد الگو پرورش دام سبک صنعتی در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد. در آن زمان نمونه­ های موفق و پایداری که توانسته باشند با استفاده از نژاد مناسب در یک الگوی پایدار به تولید بپردازند وجود نداشت. باور رایج بر این بود که گوسفند و بز برای جلوگیری از لنگش و مشکلات اندام حرکتی به راهپیمایی در کوه نیاز دارند یا نگهداری آنان در سیستم بسته امری غیر اقتصادیست.
شرکت برای انتخاب نژادهای پرتولید مناسب برای مناطق گرم و خشک، از میان بیش از ۳۰۰ تیره گوسفند موجود در دنیا با تصمیمی حساس و خطیر مواجه بود. تلاش شد تا با بررسی دقیق اسناد سازمان خوار بار جهانی (فائو) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)، شناخت الزامات و توصیه­ ها برای منطقه خاورمیانه و همچنین توجه به تجارب جهانی و صنایع موفق بین المللی موجود دام سبک در دنیا، انتخاب نژاد، تکنولوژی پرورش و دانش فنی مورد نیاز از خطاها و اشتباهات رایج پرهیز شود. تمیز باورهای غلط از سیاست­های درست آسان نمی ­نمود، لذا رهیافت کسب و کار و استراتژی سرمایه گذاری تنها پس از انجام مطالعات و تحقیقات طولانی تعیین شد که از سال ۱۳۹۰ تا نیمه سال ۱۳۹۳ به طول انجامیده بود.
پروژه در فاز پایلوت با استفاده از ۱۰۰ راس گوسفند آواسی بهبود یافته شیری آغاز شد و در ادامه تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی و مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور واردات تعداد بیشتری دام به عنوان اولین هسته‌های ژنتیکی در دستور کار قرار گرفت. نژادهای گوسفند دومنظوره شیری-گوشتی اصلاح شده آصف و لاکن و نژاد تولیدمثلی رومانف برای نخستین بار به کشور وارد شد. در حال حاظر شرکت به پرورش ۳۰۰۰ راس دام سبک مشغول است و علاوه بر نژادهای فوق الذکر بزهای شیری سانن و آلپاین نیز پرورش داده می‌شوند.
سالانه تعداد زیادی نتاج در بالاترین سطح کیفی ممکن تکثیر و در سطح کشور توزیع می‌شوند. آوین ژن علاوه بر تکثیر دام مولد، سالانه ۵۰۰ تن شیر بز، ۴۰۰ تن شیر گوسفند و ۳۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کند.
باعث خوشحالیست که رویای پرورش صنعتی دام سبک امروز تحقق یافته و واحدهای پرورش متمرکز و غیر متکی به مرتع، به عنوان یک رهیافت مکمل در تامین امنیت غذایی ایران و ایجاد اشتغال مولد در حال شکل‌گیریست.

​​​سرزمین مادری، آنگونه که می خواهیم!

<<...ادامه مطلب...>>

در اینستاگرام با آوین ژن همراه شوید

​کسی که بداند کار خوب چیست،
آن را خوب آنجام می دهد​​​​​​​!


شرکت آوین ژن به عنوان نخستین واحد اصلاح نژاد گوسفند و بز بخش خصوصی کشور از سال ۱۳۹۳ به توزیع نژاد های پرتولید و اصلاح شده دام سبک در سطح کشور مشغول است. این هسته ژنتیکی سالانه صد ها راس دام مولد خالص با بالاترین سطح تولیدی از نژاد های مختلف را به منظور ایجاد مراکز مشابه در اختیار علاقمندان قرار می دهد. علاوه بر محصولات ژنتیکی در حال حاضر سالانه ۶۰۰ تن شیر بز و ۴۰۰ تن شیر گوسفند در مزرعه فیروزکوه این شرکت تولید می شود. آوین ژن از ابتدای فعالیت تلاش نموده تا اطلاعات و تکنولوژی پرورش دام های اصلاح شده را به کشور منتقل و در اختیار عموم قرار دهد. بخش زیر چکیده ای از مقالات و مطالب منتشر شده در سال های اخیر است و به کلیه سرمایه گذاران و علاقمندان این رشته توصیه می شود پیش از شروع مراحل اجرایی، مطالعات کافی در زمینه طراحی جایگاه، انتخاب نژاد مناسب، تغذیه، بهداشت و درمان، مدیریت و فروش محصول داشته باشند و در صورت نیاز با متخصصین این شرکت مشورت نمایند.

(سقراط)

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش