اصلاح نژاد فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه است و افزایش نرخ باروری یکی از پرهزینه‌ترین مراحل در اصلاح دام‌های سبک می‌باشد. در این مرحله دام پایه با راندمان پایین و تناوب کم به تولیدمثل می‌پردازد و تامین هزینه‌های تعلیف در این بازه بسیار سنگین است. به همین جهت ورود به این مرحله به دامداران «غیرمتکی به مرتع» پیشنهاد نمی‌شود. 
استفاده از نژادهای پرزایش به عنوان پایه مادری سبب افزایش نرخ بره‌زایی، کاهش سن بلوغ، غیرفصلی کردن تولید مثل و کاهش دنبه خواهد شد.

در سال ۹۴ برای اولین بار تعداد ۸ راس گوسفند مولد لاکن شیری توسط شرکت آوین ژن به ایران وارد شد. به منظور تکثیر سریعتر و امکان تولید شیر گوسفند در سیستم صنعتی پروژه تلاقی لاکن و رومانف به اجرا درآمد و در مدت کوتاهی توزیع قریب به ۲۰۰ راس بره میش دورگ در سراسر کشور میسر شد. لاروف‌ها حتی در مقایسه با لاکن و رومانف خالص مزایایی بروز داند و در آن زمان حساس که برخلاف امروز گله‌های بزرگ‌تر لاکن هنوز به کشور وارد نشده بود، توانستند در جفتگیری با لاکن خالص با نرخ بالایی گوسفندان لاکن ۷۵ درصد به دنیا بیاورند.
لاروف‌ها در مقایسه با لاکن سن بلوغ سریعتر، مقاومت بالاتر و بره‌زایی بیشتری داشتند (۲۴۰ درصد در مقابل ۱۸۰ درصد).
نسبت به رومانف شیر بیشتری تولید می‌کنند و طول دوره شیرواری بلند مدت ۱۸۰ روزه دارند. وزن تولد بره‌ها و زنده‌مانی در مقایسه با رومانف خالص به طور قابل ملاحظه بهتر است. 

بره‌های متولد از لاروف فنوتیپ‌ کاملا مشابه با لاکن دارند و تفریق بره‌ها از لاکن خالص مقدور نیست. خوشحالیم که امروز، لاکن، یک نژاد فوق‌العاده در کشور ترویج شده است.
الف) افرادی که مایلند در سامانه مزرعه‌ای-روستایی به تولید گوشت بپردازند

با استفاده از نسل اول گوسفند آمیخته رومانف-بومی می‌توان در مناطقی که دسترسی به علوفه ارزان قیمت چراگاهی، پس‌چر مزارع یا بقایای کشاورزی وجود دارد، به تولید گوشت پرداخت. مولدها جثه متوسط، نیاز غذایی محدود، قدرت تولید مثل بالای غیر فصلی و مقاومت محیطی قابل قبولی دارند. در نسل بعد می‌توان با استفاده از نرهای گوشتی مناسب و بهره‌گیری از قابلیت هیجان آمیخته (Hybrid Vigor) نسبت به تولید بره‌های گوشتی با سرعت رشد بالا اقدام نمود. باید توجه داشت که تولید گوشت در سیستم بسته حتی با افزایش دوقلوزایی اقتصادی نخواهد بود (این امر درصورت آزادسازی قیمت نهاده‌های خوراک دام تشدید خواهد شد).
 
ب) علاقمندان به پرورش صنعتی در سیستم بسته
​​​​​​​
برای کاهش سرمایه اولیه مورد نیاز دام‌های صنعتی خالص و نظر به جمعیت محدود دراختیار فعلی، می‌توان تجربه خوب تولید گوسفند لاروف (آمیخته نسل اول لاکن-رومانف) را به شکل دیگری توسط دامداران تکرار کرد. این‌بار بجای رومانف خالص، دورگ‌های رومانف با قابلیت ز‌ایش مشابه و مقاومت بیشتر، می‌توانند به عنوان یک خط تولید با راندمان بالا عمل کنند. در نسل بعد انتخاب گوسفند آصف یا لاکن به عنوان قوچ، به تولید بره‌های دومنظوره‌ای می‌انجامد که با دارا بودن ۵۰ درصد سهم ژنتیکی گوسفندان شیری، تولید شیر قابل قبولی خواهند داشت و به تامین هزینه‌ها در سیستم بسته کمک شایانی خواهند کرد. ۲۵ درصد سهم خونی رومانف به صفات تولیدمثلی کمک کرده و ۲۵ درصد از ژنتیک دام بومی بر قدرت مقاومت خواهد افزود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید